Fredag kväll till söndag morgon. Trettiosex timmar non-stop mat, dricka,
techno, performances, videokonst och installationer under rubriken
Loveall kunde upplevas på Färgfabriken i Liljeholmen.
Idén med evenemanget var avsiktligt oklar. Ingen styrning. Inga gränser
mellan åskådare och artister. Människorna som kom dit utgjorde själva
uttryck och innehåll. Det som uppstod på premiärkvällen skulle jag
kanske inte kalla kärlek. Snarare erfor man något av den autism som
brukar uppstå där techno spelas och där konst visas. Men det var inget
fel med det. Tvärtom var det ganska trevligt.
Längst in i lokalen hade man anlagt ett jättelikt kuddrum som fungerade väldigt bra. Det kändes precis som om alla var pårökta. Kanske blev det lite för avslappnat för att konsten, som vanligvis konsumeras under mer sakrala former, skulle kunna kommunicera.
En av de deltagande konstnärerna klagade över att publiken spillde öl på hans verk. Riktigt så uppblött hade man nog inte tänkt sig att gränsen mellan artist och publik skulle bli.
Det enda planerade verk som fungerade under de rådande förhållandena var Palle Torssons och Tobias Bernstrups performance/video Asian men of discipline. Konstnären står naken och orörlig framför en vägg. På andra sidan finns ett litet rum med madrasser på golvet. En videoprojektor spelar våldsamma sekvenser ur Bruce Lee-filmer. Väggen projektorn riktas mot är perforerad så att bilden projiceras på konstnärens arsle. Det är intimt och roligt och bra.
Genom att upprätta en förbindelse mellan å ena sidan humorlösheten i Hongkong-producerade actionfilmer och å andra sidan humorlösheten i den konst som menar sig undersöka kroppens gränser klär man av den senare.
Genom actionfilmen kan man se att kroppskonstnären inte har några kläder.
Men Torssons/Bernstrups verk är givetvis mer än bara metakonst. Med Asian men of discipline fortsätter konstnärsduon en utforskning av maskulinitet, sexualitet och våld som inte ger några klara moraliska besked. I det interaktiva verket Join Hands presenterades några bildserier som alla slutade med att de affärsmän Torsson/Bernstrup gestaltade satte på varandra eller hade ihjäl varandra.
Våld och sex är härligt, härligt men farligt, farligt.
Den naturliga utvecklingen är att göra en interaktiv performance där åskåxdaren inbjuds att penetreras av konstnären. Loveall.
Expressen