Integration skulle till sist utplåna den vita rasen och den svarta också.
Malcolm X
Det citatet uttrycker en hel värld. När du har läst den här artikeln så kommer du att veta varför det påståendet är så mycket otäckare än "alla vita är djävlar" och andra - mer iögonfallande - yttranden som Malcolm X fällde.
Men först något om en ny bok, Rasrisk: Rasister, separatister och amerikanska kulturkonflikter, av religionsvetaren Mattias Gardell, som under flera år pratat med företrädare för svarta och vita separatistiska organisationer i USA.
På den svarta sidan är det framför allt Nation of Islam (NOI) och dess ledare Louis Farrakhan som fört ordet. Gardell berättar NOI:s historia, från dess tillkomst på 30-talet bland de svarta amerikaner som flytt sydstaternas landsbygd för de stora städerna i norr, om dess storhetstid och Malcolm X:s roll, vidare över sönderfallet efter grundarens död då en rad konkurrerande "nationer" uppstod, och till dagens situation där Farrakhans gren är den helt dominerande.
Här finns mycket intressant att läsa även för den som redan vet en del om NOI. Särskilt intressant finner jag det som rör Farrakhans nyvunna roll som storspelare i den amerikanska offentligheten.
NOI omfattar en rad föreställningar som är både bisarra, komiska och väldigt obehagliga.
Gardell väljer konsekvent att tona ned absurditeterna och lyfta fram sådant som begripliggör NOI och dess framgångar, vilket kanske är det enda rimliga.
Gardell är dock inte fullt så inkännande i bokens andra del där han redogör för viktiga drag i det han kallar en vit rasradikal motkultur. Populismen, myndighetsmisstron, konspirationsteorierna, militärismen och självförgudandet känns igen från NOI, där de vita rasradikalerna ironiskt nog söker inspiration för sin egen kamp.
Gardell vill dock tillbakavisa antagandet att svarta och vita rasradikaler skulle vara av samma skrot och korn. Vit rasideologi har vuxit fram som ett sätt att legitimera vitas förtryck av svarta. Svart rasideologi har däremot vuxit fram som ett sätt att bryta detta förtryck. Bara om den var samhällsbärande skulle den svarta rasideologin var jämförbar med den vita.
Det maktperspektiv Gardell för in är intressant. Kanske kan det bidra till att höja nivån på den svenska rasismdebatt som verkar ha kört fast i en "rör inte min kompis"-analys enligt vilken rasism är vanföreställningar hos enskilda individer som kan botas med information.
Problemet med Gardells tes, som jag ser det, är att han inte tillräckligt tydligt inser att rasismens primära element inte är det värderande, utan det ordnande.
Rasism är inte så mycket ett sätt att värdera det som finns i världen, som ett sätt att tala om vad som finns i världen. Det påståendet är varken originellt eller särskilt kontroversiellt, men dess implikationer förbises ofta.
I det här fallet lär det oss att Farrakhan är rasist eftersom han reproducerar ras som verklighet. Det går alltså inte att göra upp med rasismen genom att (som NOI) kasta om pinnstegen i den vita rasismens värdehierarki.
Som Gardell påpekar i början av sin bok så var det först i och med slaveriet som ras fick den betydelse vars rester vi lever med i dag. För att använda en ofta använd fras ur den afro-amerikanska retoriken kan man alltså säga att Farrakhan - trots alla sina upproriska åtbörder - är fast i en slavmentalitet.
Givetvis är separatismen den fråga som förenar svarta och vita rasister såväl i ord som i handling. Malcolm X:s fruktan var att en social integration på sikt skulle leda till en ökad andel blandäktenskap, en fruktan han delade med de flesta av den tidens vita amerikaner. Föreställningen om den svarte besten som våldtar den vita kvinnan tolkas ofta som ett uttryck för vita mäns behov av att kontrollera den kvinnliga sexualiteten, men borde kanske i första rummet förstås som en rädsla för att den vita rasen, och därmed den västliga världens fundament, ska upplösas.
"Integration skulle till sist utplåna den vita rasen och den svarta också." Den som säger så intresserar sig inte längre för de enskilda individernas välbefinnande. Det som räknas är de abstrakta kategorierna svart och vitt, kategorier som när de väl upprättats alltid kommer att förses med ett innehåll.
Mattias Gardell
Rasrisk: Rasister, separatister och amerikanska kulturkonflikter
Federativs förlag
Malcolm X.
Expressen