Sen i tisdags kommer ingenting att bli sig likt i förlagsvärlden.
Fatbrain är ett obskyrt amerikanskt slanguttryck för hjärninflammation. Det tycks framför allt användas som synonym för idiot. Kanske skall det jämföras med svenskans vattenskalle. Fatbrain.com är också det provocerande och smarta namnet på en Internetbokhandel vars aktier under tisdagen steg sextio procent på New York-börsen.
Den ursprungliga idén - att sälja böcker om datorer via nätet - var inte unik.
Tillsammans med Amazon och andra har de påbörjat slakten på den traditionella bokhandeln. Härnäst vill Fatbrain ta över förläggarens roll.
Idén med print-on-demand eller elektronisk publicering är inte heller ny, men Fatbrain tycks ha hittat en lösning på de praktiska problemen. De har kommit på hur man tar betalt.
Tanken är denna: Författaren - vem som helst med en dator - lägger ut sina böcker, artiklar eller forskningsrapporter på Fatbrains hemsida och anger ett pris. Läsaren betalar för dokumentet och laddar ner det. Hon kan läsa det på skärm, skriva ut det på sin egen skrivare eller få en snygg och bunden utskrift hos en kopieringsfirma. Dokumentet är krypterat så att köparen inte kan sälja det vidare. Fatbrain och författaren delar lika på vinsten. Inga förlagsredaktörer, lektörer och tryckare. Kostnad för lagerhållning och distribution: noll.
Bara en dåre kan tro att detta inte kommer att förändra den roll som litteraturens grindvakter, de stora förlagen, spelar i dag. Lika naiv är föreställningen att alla manus som i dag hamnar i byrålådor och refushögar i morgon kommer att hitta en stor publik på nätet. Läsarens behov av någon som gör ett urval kommer att växa. Kanske kommer kritikerns position att stärkas. Kanske kommer köparen i högre utsträckning att styras av andra köpare.
Ett är säkert. Relationen mellan författare, förläggare, kritiker och läsare har fått sig en fet smäll.
Expressen