Förlagd mångfald

Mediemonopolen hotar mångfalden hävdar en förläggare som själv är exempel på motsatsen.

Häromkvällen pratade den amerikanske förläggaren André Schiffrin på ABF i Stockholm. Representanter från Ordfront, Bonniers och KF Media borgade för att diskussionen om ägarkoncentrationens konsekvenser inom förlags- och mediemarknaderna blev tämligen animerad (DN 20/11).

När Andre Schiffrin igår pratade för journalistikstudenter på JMK gick det lugnare till. Sekonderad av gästprofessorn Arne Ruth lade Schiffrin ut texten om hur ökade vinstkrav i förlagsvärlden tvingar redaktörerna att skära bort nittio procent av utgivningen. Kvar finns de titlar som är garanterade en plats på bestsellerlistorna.

Enligt honom själv är botemedlet mot kulturens utarmning inte idealistiska småförläggare utan hårdare konkurrenslagstiftning. Den goda journalistiken och de bra böckerna måste återfinnas i den kulturella huvudfåran och där för de enligt Schiffrin en tynande tillvaro.

Den monopoliserade mediemarknaden hotar mångfalden också genom att försvåra de små förlagens arbete. Som exempel nämner Schiffrin internetbokhandeln Amazon, som för att ta marknadsandelar sålt böcker under inköpspriser. Att göra miljardförluster idag är OK om man kan hoppas på världsdominans 2010.

Små förläggare och distributörer har inte en chans att hänga med i det loppet. Detta till trots tycks Schiffrins eget "lilla" förlag The New Press gå alldeles utmärkt. Sedan starten 1992 har man givit ut 200 titlar. Många av dem återfinns givetvis i Amazons utbud och då till samma priser som på The New Press egen hemsida. Men en sådan invändning mot Schiffrins domedagsprofetior är kanske lättköpt?

Expressen