Maskerad 2003

Inkast/"Maskerad 2003": Katalogen låter oss bli de vi vill vara

NÅGON GÅNG under det senaste decenniet upphörde Ikea-katalogen att vara ett reklamblad. I stället kom vi överens om att bibeln från Älmhult sade oss något mycket viktigt om vår kollektiva identitet.

Men Ikeakatalogen är inte bara en spegel av samhället. Den är också ett förebud om ett annat årligt återkommande uppdykande. Bara någon vecka efter Ikeakatalogen dimper postorderföretaget Eksons "Maskerad 2003" ner i brevlådan. Här finns huvudbonader som "Gris-keps" och "Älgkeps", dräkterna "Kycklingdress", "Haremsdress", "Murveldräkt", och "Sexiga Nunnan". Allt avbildat på modeller som man får förmoda är lokala förmågor från Eksons hemstad Munkfors.

Om Ikeakatalogen handlar om vilka vi är handlar "Maskerad 2003" förstås om vilka vi vill vara. Många av oss tycks drömma om att överskrida den egna etniciteten. Med Eksons produkter kan vi bli allt från "Sitting Bull" till "Sexy Tyrol". Kanske kan man säga att det är en främling vars skillnad reducerats. "Arab-set" för väl tankarna till Ture Sventons Omar snarare än till CNN:s Osama.

Men mer än något annat vittnar "Maskerad 2003" förstås om vår vilja att bli levande döda och ett mer fundamentalt gränsöverskridande kan man väl inte tänka sig. Under de senaste åren har den skräckromantiska avdelningen svällt till något som hotar att bli egen en katalog. Bland närmare 1 000-talet produkter märks "Krymphuvudmask", "Dödskalle med hår" och "Sexiga Häxan".

Att rätt förstå innebörden av allt detta är förstås inte helt lätt. En doktorshatt (artikelnummer 1024) kunde komma väl till pass. Eller om man verkligen vill få tankarna att flöda: "Hatt med spenar."

Dagens Nyheter