Mytforskaren Joseph Campbell närde ett aktivt ointresse för populärkultur, men fick en oerhörd betydelse för utformningen av den. Oivvio Polite ser Campbells filmiska framgångsformel ge återklang i våra dagar.
En vecka efter premiären ligger Disneys "Björnbröder" etta på biotoppen,
vilket knappast förvånar. Någonting skall de väl ha tillbaka för alla
marknadsföringsmiljoner. Men det måste väl finnas något mer som drar in
oss i biomörkret, något mer än tv-spottar och löftet om Disneyleksaker i
vårt Happy meal? Hur ser Disneys framgångsformel egentligen ut? Vad
finns det för berättelsestruktur under ytan av gulliga djur och
sentimentalitet?
När George Lucas skrev manus till "Star wars"-filmerna läste han "The
hero with a thousand faces" av mytforskaren Joseph Campbell. Efteråt har
han sagt att filmerna kanske aldrig blivit klara om han inte läst
Campbells bok.
Huvudtanken hos Campbell är att alla myter delar samma persongalleri och grundläggande förlopp. Jesus, Parsifal, Faust, Törnrosa, Buddha, Loke, Edush (en trickstergud från Yorubakulturen) och Hamlet. Hjälten har tusen ansikten men är överallt densamma. Denna hjälte är del av vad Campbell kallar monomyten. Begreppet lånar han från James Joyce. Campbell var, som Joyce, djupt påverkad av James Frazers "Den gyllene grenen". En annan viktig föregångare är Jung, eller "doktor Jung" som Campbell genomgående kallar honom. Titularen påminner oss bokens historiska sammanhang.
När den kom ut 1949 fanns världskriget och det tyska folkmordet ännu i färskt minne. Den nationalistiska chauvinismen var bankrutt. Stora förhoppningar knöts till det nybildade FN. I dag är det lätt att kritisera Campbell för hans universalism. I mytforskarens hantering reduceras främmande kulturer för att få plats inom ramen för det egna. Men i sin samtid var han ännu radikal.
Campbells hjälte passerar genom tre huvudstadier. Det första stadiet är ett uppbrott från vardagens värld. Någonting har rubbat balansen i världen och hjältens uppgift är att återställa den. I det andra stadiet prövas den oskyldiga hjälten av äventyret. I det tredje stadiet återvänder hjälten till vardagens värld. Balansen i världen har återställts. Detta schema sönderfaller förstås i en rad delstadier.
Uppbrottet från vardagens värld inleds med att hjälten får en kallelse. Det är alltså äventyret som söker sin hjälte och inte tvärtom. Därefter genomgår hjälten ofta en fas som Campbell kallar vägran att hörsamma kallelsen. Den genomsnittlige hjälten träder bara motvilligt in i sin roll. Före återinträdet i vardagen följer sedan dryga dussinet delstadier.
Få av Campbells tusen hjältar genomgår alla stadier. Det gör däremot "Star wars"-filmernas Luke Skywalker. Hans utveckling tycks närmast kalkerad efter det mytologiska schema Campbell presenterar. Luke börjar sin resa som en enkel bondpojke. Han mottar en kallelse från prinsessan Leia men vägrar först schemaenligt att hörsamma kallelsen.
Det brutala dödandet av hans farbror och faster tar honom över det Campbell kallar den första tröskeln och in i äventyret. Genom hela berättelsen ledsagas han av sina mentorer Obi-Wan Kenobi och Yoda.
Också för Campbells hjälte har mentorn en central roll.
Campbell själv tycks ha närt ett aktivt ointresse för populärkultur.
Trots uppmaningar från omgivningen såg han inte någon av "Star wars"-filmerna förrän hela trilogin var färdigställd. Lucas bjöd in sin läromästare (vid något tillfälle refererade han till Campbell som "min Yoda") till Skywalkerranchen och under en dag såg de alla tre filmerna.
Efter visningen var Campbell begeistrad. "Här är en man som förstår metaforen. Vad jag såg var saker som funnits i mina böcker men gestaltat i form av det moderna problemet, vilket är människan och maskinen." Genom Lucas filmer hittade "The hero with a thousand faces" vägen till en bredare publik. Tv gjorde en populär intervjuserie med Campbell och runt om i Hollywood fick man upp ögonen för honom.
Christopher Vogler arbetade i början av 90-talet med att analysera berättelser för Disney. Som filmskoleelev hade han läst Campbells bok och blivit djupt påverkad. När han anlände till Disney skrev han "A practical guide to the hero with a thousand faces", en kortfattad vägledning till hur Campbells mytstruktur kunde användas för att skapa bättre manus. Senare har Vogler utökat sitt kompendium och publicerat det i boken "The writer´s journey".
Voglers bok är full av påpekanden om att den mytiska strukturen inte får påtvingas ett manus mekaniskt. Alla brasklappar till trots är Vogler verkligen mördande instrumentell. På ett övertygande sätt visar han hur otaliga amerikanska storfilmer kan passas in i schemat från "The hero with a thousand faces". Särskilt läsvärda är avsnitten om Voglers eget arbete på Disney. Han redogör ingående för sina diskussioner med gruppen som skapade "Lejonkungen" och hur han i vissa delar lyckades övertala dem att förändra berättelsen så att den mer skulle likna Campbells mytologiska struktur.
Skall vi tro Vogler blir en berättelse populär i den mån den står i samklang med historiens myter. "Parzifal" och "Stjärnornas krig". "Hamlet" och "Lejonkungen". De har alla en mytisk struktur som ger återklang djupt inom oss. Frågan om varför de gör det är lite utanför Voglers fokus. I hans händer förblir den mytologiska modellen något av en svart låda.
Hos Campbell har myten en tydligare funktion. "The hero with a thousand faces" analyserar inga samtida berättelser. Historiens myter liknar varandra för att människors livsbetingelser liknat varandra.
Myterna fungerade som existentiell karta för den förmoderna människan.
Men i vår värld, menar Campbell, är de inte tillämpliga. Våra livsbetingelser är alltför annorlunda. Samtidigt lider vi i dag av ett mytologiskt underskott. I det sekulära samhället, menar Campbell, har religionen förvandlats till tomma gester att utföra på söndagen. Vi vet hur livet funkar på DNA-nivå men vi vet inte vad det har för mening.
Den hjälte Campbell letade efter i sin samtid var en som kunde vägleda den moderna människan. Inte en hjälte som kämpade med gudar utan en som kämpade med frukterna av den mänskliga kunskapen. Sent i livet fann han alltså en sådan hjälte i Luke Skywalker.
Joseph Campbell
The hero with a thousand faces
Princeton University Press
Christopher Vogler
The writer´s journey: Mythic structure for writers
Michael Wiese Productions
Dagens Nyheter