Nöjesindustrin har hittills varit avvaktande inför internets möjligheter. Men nu kommer de legala alternativen till illegal nedladdning. DN:s Oivvio Polite har kartlagt den nya tekniken.
ATT DISTRIBUERA VIDEOFILM digitalt har många fördelar. Kunden slipper ta
sig till en videobutik. Alla filmer finns alltid inne och på sikt kan
utbudet bli mycket bredare än i en butik. Försäljaren kan spara in på
personal, lokaler och slipper köpa in kassetter och skivor som slits och
måste ersättas.
I Sverige finns i dag två nätvideotjänster: Live Networks och SF
Anytime. Båda har ungefär samma utbud som en mindre videobutik.
Castro Khatib är avgående vd för Live Networks som sålt film via internet i tre år.
- I dag har vi ungefär 500 filmer på sajten och rättigheterna till ytterligare 1 500 filmer. I snitt säljer vi tusen visningar per dag. Vårt utbud i dag är svagt. Framför allt saknas kioskvältarna.
Förhandlandet om rättigheter med Hollywood har gått trögt, men mycket talar för att filmbranschen kommer att visa ökat intresse för nätvideo under året som kommer.
Den andra stötestenen för nätvideo är tekniken.
- Fler och fler kopplar ihop sin tv och dator, men för att nätvideo ska få genomslag behövs det färdiga boxar, lika enkla som videobandspelare. Sådana kommer att börja dyka upp mot slutet av 2004, säger Johan Cramér, vd för SF Anytime.
Både SF Anytime och Live Networks kräver att användaren har en Windowsdator. Den som vill se bilden på sin tv måste också ha ett speciellt tv-kort i datorn. När DN testar tjänsterna tar det en kvart att få dem att fungera. Därefter fungerar det bra trots att testdatorn har några år på nacken. Bildkvaliteten ligger någonstans mellan VHS och dvd.
En del bedömare menar att filmbolagen vill ha igen de resurser de satsat i dvd-formatet innan de går vidare till ett nytt format. Det tillbakavisar Cramér.
- Vi är ju själva en stor rättighetsägare i Sverige. Filmbranschen kommer inte att göra samma misstag som musikbranschen och vänta för länge med digital distribution. Det stora genombrottet för nätvideo ligger ungefär tre år fram.
Det är framför allt den olovliga nedladdningen som driver på branschens intresse för nätvideo. SF Anytimes egna undersökningar visar att hälften av alla som har bredband laddat ner film.
Anders Olausson, konsult inom videoöverföring på internet, tror på tekniken på sikt, men i det korta perspektivet är han mer skeptisk.
- De som har tekniken och kunnandet för att köpa nätvideotjänster är samma människor som kan använda fildelningsnätverken. Varför skall de betala 40 kronor för att se en två år gammal film när de gratis kan se filmer som inte kommit till svenska biografer?
Olausson sätter också genombrottet för nätvideo betydligt längre fram än branschföreträdarna.
- Det dröjer fem till tio år innan nätvideo blir stort.
Dagens Nyheter