För några år sedan hörde jag en chef i ett Bonnierföretag beklaga sig över det bristande ekonomitänket i koncernen.
"De begriper sig inte på cross promotion", suckade han. "Kan du fatta.
De låter journalister i DN och Expressen skriva negativt om grejer från
andra Bonnieräga medier!" Var han helt i det blå eller framtidsman? Det
får morgondagen utvisa.
Samma dag som ett enda företag fimpar den fria debatten lär vi också få
svar på en annan fråga: hur långt kvällspressen kan driva symbiosen med
dokusåporna. Signaturen Ankan i Expressen är något på spåren när han
jämför juryns omdömen i "Idol 2004" med de refusbrev redaktionen skickar
ut.
Varför inte ta utvecklingen till dess logiska slutpunkt? Låt såpan kliva in på redaktionsgolvet. "Deadline", "Reporter 2005" och "Nyhetsfabriken" är tänkbara programnamn.
Världsreportern Ulf Nilsson är väl självskriven som "mentor". Vid sin sida har han någon färglös motorskribent. I juryn ser jag Otto Sjöberg, Andres Lokko (känd mobbare!) och Linna Johansson. Bo Strömstedt kommer in som grå eminens och alibi. Kan vara bra eftersom programmet utger sig för att utbilda deltagarna. Givetvis hookar man upp med fyran, koncernens tvkanal, och tecknar exklusivitetsavtal.
Ut med alla gröngölingar från journalisthögskolan som skriver som Gustav Vasa och dessutom skall ha lön varje månad. Deltagarna skriver artiklar och sätter löp själva. På dagarna får de skriva om vad som egentligen händer bakom kulisserna ("DETTA FÅR NI INTE SE IKVÄLL!") och på kvällarna sänder man resten. Utviken går i söndagsbilagan. Deltagarna kan ha sex i fikarummet. Inget spill. Djävligt tajt format. Vinnaren får ett fast jobb - jackpot i en bransch som gjort en sport av att kringgå anställningslagar.
Ahh. Här finns en chans att verkligen bli nyhetsledande igen.
LO Tidningen