Folk gör sig lustiga över att Centrum mot rasism fördömt GBs senaste reklamkampanj. Glassskämten haglar. Men är det verkligen så långsökt att associera från produktnamnet "Nogger black" till ordet nigger? På GBs kampanjsajt kan man testa hur väl två namn passar ihop. Nogger och nigger kommer, inte så förvånande, upp hela i 98 procent.
Är det överkänsligt att koppla kampanjens graffitistil med de amerikanska innerstadsgetton där graffitin uppstod? Bakgrundsmaterialet i kampanjbilderna är asfalt. Man behöver väl inte vara Artur Lundkvist för att räkna ut att asfalt kan associeras med urban svarthet?
Finns det någon som på allvar tror att Unilever, som äger GB, ens skulle överväga att använda samma kampanj i något annat land där svarta inte är lika politiskt marginaliserade som i Sverige? Och om så skedde skulle då etablerade vita journalister sitta i morgonsoffan och skratta åt saken?
Antingen är de ansvariga på GB komplett aningslösa. ("Aningslös" och "GB" kommer upp i 74 procent i GBs matchningtest.) Men troligare är kanske att de är så cyniska att de räknat med anmälningarna och den extra uppmärksamheten. ("Cynisk" och "GB" kommer upp i 89 procent.)
Om de tycker att produktnamnet är helt oproblematisk så tycker jag att de skall åka till Harlem och ställa sig utanför gallerian på 125:e gatan och sälja sin glass. Ta med er den där konditorn i från Sjöbo också, som tyckte att hans yttrandefrihet undertrycktes när någon DO-anmälde honom för hans negerbollar. Jag betalar biljetten.
Dagens Nyheter