Inget åldras så fort som framtiden. Om man lever på att sälja framtiden
måste man därför vara väldigt snabb. Minst lika snabb som den där
göteborgaren som brukade sälja dammsugartillbehör på tv-shop för tio år
sedan.
I torsdags fick Sveriges olika IT-forskningsinstitut visa upp sig på
Konserthuset under rubriken "IT-forskning för framtiden".
Ulrica Messing inledningstalade. Hon skulle inte platsa på tv-shop. Inte hennes talskrivare heller. Inte för en sekund lyckades hon övertyga mig att hon trodde på sina "spännande utmaningar".
Regeringens IT-strategigrupp fick också säga hej. De har en göteborgare som heter Bo Dahlbom. Fräsig kille. Han skulle nog kunna sälja i varje fall ett par dammsugarpåsar. Hade han fått hålla på en stund till hade han kanske kunnat få mig att tro IT kommer att befria mänskligheten. Något som jag verkligen vill tro. Som andra i gruppen verkade Dahlbom lite putt över att många i stora världen utanför Sundbyberg inte visar tillräcklig entusiasm inför informationsteknologin.
Dagens huvudnummer utgjordes av en utställning med femtio av institutens forskningsprojekt. På sextiotalet hittade datalogen Joseph Weizenbaum på att skriva ett psykologprogram. På ett av IT-instituten arbetar nu en grupp med ett program som med virtuella karaktärer skall hjälpa unga kvinnor med ätstörningar. En datoranimerad "kompis" som säger att man är ok, är det vad den som sätter fingrarna i halsen behöver? Tja, kanske.
Weizenbaum förvånades redan för fyrtio år sedan över att användare blev förtroliga med hans primitiva goddag-yxskaft-terapeut. Digiwall heter en klättervägg som det blippar och bloppar om. Exploratorium är ett 3D-landskap i vilket användaren skall utforska sina känslor och förbättra sin kroppskännedom. BodyResT skall hjälpa dig att slappna av genom mäta din stressnivå och spela rätt muzak vid rätt tillfälle. Inte helt olikt konstprojektet Brainbar (som var på plats i år igen och blandade drinkar efter besökarnas EEG) med den skillnaden att BodyRest är helt på allvar.
För en tid sedan pratade jag med en avhoppare från just Interaktiva institutet. Hon beskrev dess ledning som en samling "gubbar med hatt som tror att de är kreativa" och som år efter år gömmer bristen på resultat bakom påståendet att deras verksamhetsfält är så ungt. Om de skall fortsätta att sälja den storyn måste de lära sig att prata mycket snabbare.
Dagens Nyheter