Input på Google?

Update
Här är det färdiga programmet. Jag intog rollen som Google-försvarare, mest för att det inte skulle bli för statiskt. Tack till Maria, Gunilla, Tobias och alla på exakt-listan som bidrog med input.

[audio:http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p1_nyavagen_090825040100.mp3]

Jag skall vara med i Nya Vågen om ett par timmar och prata om Google med Andreas Ekström och Ana Valdés. Här är mina medhavda käpphästar. Någon som har någon kul input på det som jag bör ta med till studion?

  • Google är alltmer en "vanligt" megaföretag bland andra.

Bland techies är de inte längre ansedda som "the good guys" och har
inte varit det på ett bra tag.

  • Monokultur är dåligt!

Annat exempel: Maskar.

Fallet Ted Valentin.

Om det fanns 10 jämstarka sökmotorföretag hade vi inte haft hela
SEO-skiten. Då skulle det inte löna sig att optimera mot EN
ALGORITM.

  • Hur tog de marknaden?

Google har sökmotormarknaden för att de kom upp med en hyffsad produkt
för tio år sedan när alla andra bara erbjöd skit. Idag är (kärnan) deras
sökresultat inte bättre än konkurenterna.

  • Eftergifterna i Kina.

  • Öppenhet använder de som ett konkurensmedel när det passar dem.

Open Social. mot Facebook

Chrome mot IE och Firefox

  • Integritet

Förstås. Varför är vi inte mer nojjiga för the Corporate Big brother? 1984 när var det mer snack om hotet från övervakningssamhället än vad det är idag. Nu signar vi villigt upp på Facebook, Gmail och ICAs kundkort. Vi låter våra liv bli kartlagda på mirkonivå av privata intressenter men vi ojjar oss över FRA.

Bekvämlighet vs Säkerhet/Integritet

Phil Zimmermans argument.